Nyt on menossa yrityskauppatalkoot

Suomessa on 78 000 yli 55-vuotiasta yrittäjää. Kahden seuraavan vuoden aikana omistajanvaihdos on arviolta 12 % yrityksen suunnitelmassa. Luvassa on aikamoiset yrityskauppatalkoot ja yritysvälittäjiä riittää jokaiseen makuun.

Verojen kanssa tarkkana

On kaksi tapaa myydä yritys, yrityksen osakekannan (kokonaan tai osittain)  myynti tai pelkän liiketoiminnan myynti. Ensimmäisessä vaihtoehdossa myyjänä on osakas, joka maksaa kaupasta aiheutuneet verot. Jälkimmäisessä eli liiketoiminnan myyjänä on yritys, joka maksaa tällöin verot. Me Noviessa emme anna veroneuvontaa ja ohjaamme asiakkaamme aina verottajan juttusille.

Kauppa käy

Tiesitkö, että 11 % on kiinnostunut ostamaan yrityksen tai liiketoiminnan seuraavan kahden vuoden aikana. Nyt on tullut paljon yrityksiä myyntiin hiljaisen vuoden 2020 jälkeen.

Yrityksistä myydään ensin ne, joilla tilinpäätösluvut ovat houkuttelevat ja yritys on tuottanut tulosta. Siksi onkin tärkeää, että yritykseen liittyvät asiapaperit ovat hyvin dokumentoitu jo usealta vuodelta.

Miten myyn yritykseni

Tässä on tärkeimmät askeleet:

1. Selvitä ensin verottajalta, mitä veroseuraamuksia tulee yrityksesi myynnistä.
  2. Anna ammattitaitoisen yritysvälittäjän arvioida yrityksesi myyntihinta.
  3. Tee päätös myytkö yrityksen osakkeet vai liiketoiminnan.
  4. Kerää tarvittava dokumentaatio yhteen paikkaan.

Hyvää kesää toivottaen!

Novie Yrityskaupat